بحران کووید-19 اهمیت و مزیت یک هدف قوی شرکتی را تقویت کرده است.

به‌راحتی می‌توان هدف شرکت را به‌عنوان شعاری که داشتنش خوب است، در نظر گرفت – شاید برای یک لحظه الهام‌بخش باشد، اما در نهایت چیزی بیشتر از کلمات در صفحه‌ی اصلی سایت یا در تابلویی در اتاق هیئت مدیره نباشد. در حقیقت، هدف هرگز مهم‌تر از این نبوده است. کووید-19 هدف شرکت را به خط مقدم نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که چقدر برای توانایی هر سازمان در مسیر تغییر حیاتی است.

مردم در کاری که انجام می‌دهند به دنبال ارتباط و احساس رسالت بالاتر هستند. نظرسنجی Bain & Company از نزدیک به 1000 کارمند بین‌المللی شرکت‌هایی با اندازه‌های مختلف، که در ماه‌های اولیه‌ی همه‌گیری covid19 انجام شد، نشان داد که در میان کارمندانی که رضایت آن‌ها از شرکتشان افزایش یافته بود، 86٪ گزارش کردند که کارفرمای آن‌ها هدفی دارد که به آن علاقه دارند و معنایی در پس آن است.

تمرکز بر هدف، به شرکت‌ها در دنیایی که دائما در حال تغییر است، مسیر می‌دهد. تحقیقات Bain نشان داد که هدف، یکی از 9 عنصر حیاتی برای توانایی یک شرکت برای تغییر است و شرکت‌هایی که قدرت تغییر بالاتری دارند، کارکنان متعهدتر، رهبران قوی‌تر و رشد سریع‌تری دارند.

  • پس چگونه باید به هدف فکر کنیم؟
  • مدیران اجرایی خوب چه کسانی هستند و چگونه شرکت را توسعه می‌دهند؟

زمانی هدف شرکت، به‌طور محدود، افزایش سود تعریف می‌شد؛ امروزه اما هدف شرکت به‌شکل بسیار گسترده‌تری در نظر گرفته می‌شود. شرکت‌ها همچنان باید اهداف سهام‌داران را برآورده کنند، اما باید اهداف مشتریان (که به‌طور فزاینده محصولاتی که ارزش‌هایشان را منعکس می‌کنند، تقاضا می‌کنند)، کارکنان (که می‌خواهند کارشان معنا پیدا کند)، اکوسیستم شرکای تجاری‌شان و جامعه را راضی کنند. در حالی که ما نه‌تنها با آزمایش فوری این بیماری همه‌گیر دست و پنجه نرم می‌کنیم، بلکه با چالش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی بلندمدت نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

یک هدف شرکتی موثر، به‌وضوح با استراتژی کسب‌و‌کار مرتبط است. هدف بر نحوه‌ی تولید ارزش مالی شرکت و درک بازار اثر می‌گذارد. بر فرهنگ شرکت، نحوه‌ی کار و رفتار افراد تاثیر دارد. یک هدف خوب، سازمان را به‌گونه‌ای الهام می‌بخشد که انرژی و خلاقیت را آزاد می‌کند و در اقدام‌هایی مشخص به اوج می‌رسد.

یکی از راه‌های فکر کردن به هدف، دلیل وجود یک شرکت است – چیزی که به کار روزمره‌ی کارمندان معنا می‌دهد. چنین مفهومی باید از چشم‌انداز و استراتژی مدیرعامل پشتیبانی کند، اما هدف یک مفهوم بلندمدت است: می‌خواهید در نیم قرن آینده چه چیزی را حفظ کنید؟ این موضوع اخیرا توسط همکاران من مارک برمن، جنی دیویس-پکود، جان هازان، آدلاید هوبرت و تریسی تورکو منتشر شده است، «به مردم با احیای مجدد هدف شرکت امید بدهیم». در این مقاله، آن‌ها به شرکت‌هایی که به‌طور جدی درباره‌ی هدف خود فکر نکرده‌اند، توصیه می‌کنند که که با این چهار مرحله شروع کنند:

۱- آن‌چه را که سازمان در طول بحران‌های فعلی در مورد خود آموخته است، مطالعه کنید. چه چیزی کارمندان را گرد هم آورد، باعث افتخار کردن به سازمان خود کرد و تعامل آن‌ها را عمیق‌تر کرد؟

۲- این هدف دوباره کشف‌شده را ضبط کنید. شرکت‌ها می‌توانند بیانیه‌ی هدف خود را به‌گونه‌ای فرمول‌بندی کنند که دربرگیرنده‌ی آن‌چه شرکت، کارکنان، مشتریان و جامعه‌ی نهایی هدف آن می‌خواهند در سال‌های آتی حمایت کنند و به آن دست یابند؛ باشد.

۳- بیانیه‌ی هدف جدید را در سراسر شرکت به‌گونه‌ای به اشتراک بگذارید که ذهن و قلب کارمندان را درگیر کند.

۴- آن را به‌گونه‌ای تطبیق دهید که با واقعیت تجاری کار کند، از جمله فرایندهای شرکت و فرصت‌های آن برای توانمندسازی کارکنان.

هنگامی که این هدف مدون شد، مدیران باید آن را جاری کنند، آن را فراتر از کلمات بسازند، و اطمینان حاصل کنند که در استراتژی، رفتارها و اولویت‌ها جریان دارد و بر تمام شرکت اثر می‌گذارد. این کار نیاز به سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

یک هدف روشن، تغییرات شرکتی را در کنار هم نگه می‌دارد. به‌عنوان یک قطب‌نما عمل می‌کند و به‌طور قابل اعتمادی به تصمیمات و اقدامات درست اشاره می‌کند. نتفلیکس را در نظر بگیرید. این پیشگام سرگرمی‌های استریم، که با محبوس شدن در خانه و برنامه‌های محبوب تغذیه می‌شود، از رشد کاربران اشتراکی از 167 میلیون در ابتدای سال 2020 به 203 میلیون تا دسامبر همان سال برخوردار بوده است. در عین حال، باید بسیار انعطاف‌پذیر باشد و عملیات محاسباتی فشرده – همه‌چیز از پیش‌تولید تا پخش – را به دفاتر خانگی، اتاق نشیمن و آشپزخانه‌ی کارمندان در هنگام شیوع کووید-19 منتقل کند.

چگونه نتفلیکس به‌طور همزمان این‌همه اختلال و رشد را مدیریت کرده است؟ مدیران به فرهنگ تصمیم‌گیری محلی شرکت و تمرکز کارکنان آن بر کیفیت خدمات و یافتن راه‌حل‌های سریع و عملی برای مشکلات، در صورت بروز آن‌ها، اعتبار می‌دهند. فرهنگ نتفلیکس ارتباط نزدیکی با هدف سازمانی کاملا درک‌شده‌ی این شرکت دارد: سرگرم کردن جهان. این هدف به روزهای اولیه‌ی شرکت در سیلیکون‌ولی برمی‌گردد و در طول زمان از اختراع دوباره، انطباق و نوآوری مکرر پشتیبانی کرده است.

کارهایی که برای تعریف یک هدف شرکتی و تحقق بخشیدن به آن انجام می‌شود، در درازمدت سودی بزرگ را به‌همراه خواهد داشت. همان‌طور که تغییر فراگیرتر می‌شود و پایگاه‌های کارکنان شرکت‌ها متنوع‌تر می‌شوند، نیاز شدیدی به یک لنگر متحدکننده وجود دارد که زمینه و تمرکز را فراهم کند. هدف، باعث ایجاد حس مهم تعلق و وابستگی می‌شود. این یک شعار نیست، بلکه چیزی است که عمل را تعریف و هدایت می‌کند. در طول دوره‌های بحران، هدف ارزش خود را ثابت می‌کند، اما در هر چرخه‌ی تجاری، یک مزیت رقابتی است.

منبع: How to Build a Corporate Purpose That Will Help Navigate Change

در لینکدین فعال هستیم: