ارائهدهندگان از مزایای هزینه و امیدهای بزرگ سرمایهگذاران بهرهمند میشوند
این بسیار آسان و راحت است: بهجای اینکه فکر کنید چه چیزی برای خوردن وجود دارد، بهسرعت یک جعبه غذا با همهی دستورالعملها و مواد تشکیلدهنده را بهصورت آنلاین سفارش دهید. یا فقط ظرف ده تا پانزده دقیقه مواد غذایی را درب منزل تحویل بگیرید. چنین راحتیای این امکان را فراهم میکند که فقط هر دو یا سه هفته یکبار خرید عمدهی آزاردهنده انجام دهید و بقیه را بهسادگی آنلاین پیگیری کنید. جای تعجب نیست که راحتی در سالهای اخیر به یکی از بزرگترین روندهای بخش مصرف تبدیل شده است. همهگیری کووید-۱۹ و قرنطینههای چند ماهه این روند را تشدید کرده است.
بنابراین منطقی است که یک سری کامل از استارتاپهای جدید تجارت آنلاین چابک اخیرا در آلمان ایجاد شدهاند. حتی تامینکنندگان آنلاین مستقر، کسب و کارهای بیشتری را در شهرهای بزرگ باز کردهاند که مشتریان را با وعدهی تحویل غذا تنها در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه جذب میکنند. پس از اینکه تجارت الکترونیک در بخش مواد غذایی برای سالها تحت سلطهی سوپرمارکتهای سنتی و فروشندگان مختص تجارت الکترونیک بود، اکنون حرکت زیادی در بازار وجود دارد.
سرمایهگذاری خطرپذیر به پویایی بازار دامن میزند
توسعه با ورود عظیم سرمایه تشدید میشود. کسب و کار خواربار فروشی آنلاین بهتنهایی از زمان شروع همهگیری کووید-۱۹ حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایهی مخاطرهآمیز جمع آوری کرده است. تقریبا تمام پلتفرمهای خردهفروشی مواد غذایی بر اساس تقاضا، سرمایهی اولیهی قابل توجهی را با ارزشگذاری بالا، در شش ماه گذشته، دریافت کردهاند. مطمئنا بخش بسیار امیدوارکنندهای است: حجم بازار خواربار فروشی اروپا بهتنهایی حدود ۲ تریلیون دلار تخمین زده میشود.
اولین بازیگران بزرگ در تجارت آنلاین چابک قبلا توانستهاند به لطف جریانهای سخاوتمندانهی سرمایه و نرخهای رشد چشمگیر، خود را با موفقیت تثبیت کنند. در مرحلهی بعد، در درجهی اول موضوع حفظ مشتری و کسب سهم بیشتر در بازار خواهد بود. در میان چیزهای دیگر، فروشندگان باید برای این کار سرمایهگذاری هنگفتی در بازاریابی انجام دهند: هزینههای مربوطه میتواند بهسرعت تا ۳۰ درصد از کل هزینهها یا بیشتر را در طول دورهی راهاندازی اضافه کند.
تجارت آنلاین چابک یک مدل با سرمایهی کم است
با این حال، محاسبات نشان میدهد که تجارت آنلاین چابک اصولا پتانسیل دستیابی به سودآوری بالاتر را نسبت به تجارت سنتی دارد. بهعنوان مثال، تاثیر عرضهکنندگان بر روی قیمتهای خردهفروشی کنونی پایین است که عاملی مهم برای پذیرش مصرفکننده و جذب مشتری است. علاوه بر این، مدلهای کسبوکار آنها، مزیتهای هزینهی زیادی را ارائه میکنند، زیرا شرکتها برای مثال مجبور نیستند برای یک فروشگاه یا پارکینگ اجارهای بپردازند. حتی هزینههای بازاریابی با تثبیت شرکت در بازار کاهش مییابد. با این حال، هنوز فرصتهای قابل توجهی برای بهینهسازی در اتوماسیون فروشگاههای سوتوکور، در تحویل و قیمتگذاری وجود دارد. بهعنوان مثال، قیمتها میتوانند از روز به شب تغییر کنند و برای تحویل بسیار سریع، هزینهی اضافی از مشتری دریافت شود.
در بلندمدت، سودآوری تجارت آنلاین چابک به اندازهی سبدهای خرید، میزان هزینههای تحویل و استفاده از ظرفیت رانندگان بستگی دارد. یکی دیگر از اهرمهای تعیین کنندهی کارایی در تنوع محصول است. در حال حاضر در میان فروشندگان جدید، نرخ تنوع بالا است و با پایگاه دادهی در حال رشد در مورد نیازهای گروه هدف در محیط محلی، حتی بالاتر خواهد رفت. اکنون که ۶۵ درصد از تمام سفارشهای آنلاین در عین حال با استفاده از تلفن هوشمند انجام میشود، شرکتها میتوانند روی مجموعهای از موضوعات، بهطور قابل توجهی، کمتر از تجارت سنتی یا تجارت الکترونیک تمرکز کنند. اگرچه آنها به گردش مالی بالایی برای این کالاها نیاز دارند. بنابراین، یک فروشگاه خلوت با استفادهی بهینه از ظرفیت، پایگاه مشتری کافی و اندازهی متوسط سبد خرید مربوطه، میتواند در عرض ۳ تا ۵ سال به نقطهی سربهسر خود برسد. اولین سرویس سودآور اینچنینی، در حال حاضر در ترکیه وجود دارد.
اما یک چیز واضح است: اکثر شرکتها در حال حاضر هنوز با منطقهی سوددهی فاصله دارند. بهعنوان مثال، فروشندگان در بریتانیا در هر سفارش حدود ۲.۸۵ پوند ضرر میکنند. در آلمان تخفیفهای مشتری جدید، فعالسازی ظرفیت کم رانندگان و سرمایهگذاریهای بالا، حاشیهی سود را افزایش داده است. بنابراین، یکپارچگی بازاری که در حال حاضر بهسرعت در حال رشد است، اجتنابناپذیر خواهد بود.
تجارت آنلاین چابک: طوفان بعدی در خردهفروشی مواد غذایی
بهطور کلی، طوفان دیگری در خردهفروشی مواد غذایی در نتیجه، اجتنابناپذیر بهنظر میرسد. پس از افزایش تخفیفها و تغییر فزاینده به تامینکنندگان محلی و اینترنت، خدمات تحویل سریع میتواند به سومین طوفان بزرگ در صنعت تبدیل شود که پیامدهایی عمیق برای سودآوری مشاغل آنلاین و سنتی در پی دارد.
تاکنون، خردهفروشان مواد غذایی به مدل تحویل سریع، واکنش آهستهای نشان دادهاند. کسانی که این کار را انجام میدهند اغلب بر مشارکت با تامینکنندگان مواد غذایی تمرکز میکنند. اگرچه آنها فقط در کوتاهمدت از آن سود خواهند برد. در عوض، رویکردی معقولتر، همکاری در ازای سهم است.
تجارت سریع به درصد سهم بازار دو رقمی خواهد رسید و میتواند در بلندمدت در آلمان نیز سودآور باشد. اما این بدان معنا نیست که این پایان تخفیفها، سوپرمارکتها و مدلهای تجارت الکترونیکی خردهفروشان باشد. فشار رقابتی در حال افزایش است، بیشتر از همه در میان مشتریانی که دیگر نمیخواهند خرید خود را طبق منطق قدیمی خود برنامهریزی کنند.
منبع: THE CONVENIENCE MEGATREND ACCELERATES QUICK COMMERCE